Is Google Adwords Adverteren Goedkoop én Effectief?

Google Adwords Adverteren

Google Adwords Adverteren, interessant of niet?

Wil jij goedkoop en effectief adverteren? Lees verder.

Bijna bij elke zoekopdracht die je uitvoert in Google zie je advertenties van Google adwords adverteren, verschijnen in de resultaten. Dit zijn vaak de bovenste 3 resultaten, maar je ziet ze ook vaak onderaan de pagina. Tot een aantal jaar geleden zag je de tekstadvertenties ook nog aan de rechterkant van de pagina, maar daar staat tegenwoordig vaak een bedrijfsnaam van een lokale leverancier gerelateerd aan jouw zoekopdracht.

Regelmatig krijg ik de vraag of het slim is om te adverteren met behulp van Google Adwords. Ikzelf vind het verspilt geld. Nog steeds blijkt dat de meeste mensen klikken op de eerste 3 resultaten. 80% van alle klikjes gaan naar die resultaten. De overige 20% gaat naar de nummers 4 tot en met 10 en naar de advertenties. Natuurlijk kan adverteren met behulp van Google Adwords wel mooie resultaten opleveren. Er zijn niet voor niets veel bedrijven die er adverteren. Ik kan me ook zo voorstellen dat Google jou mee helpt in het hoger komen in de rankings als ze zien dat jij bij hen adverteert. Google moet immers ook groeien.

Maar ik denk dat je veel goedkoper en effectiever kan adverteren als ondernemer. Als ik de beslissingsbevoegde was binnen jouw onderneming voor het advertentiebudget zou ik andere mogelijkheden gebruiken om te adverteren en je doelgroep te bereiken.

Ik zie eigenlijk weinig voordelen in Google Adwords Adverteren.

Waarom zou je niet met Google Adwords Adverteren?

Ik zal een kleine opsomming geven waarom ik denk dat je beter niet met Google adwords adverteren kan.

  • Mensen typen 1 zoekwoord in, je adverteert dus op maar 1 zoekwoord
  • Wie typt dat zoekwoord in? Is het iemand van 20 of iemand van 50? Het is dus totaal niet heel erg gericht op de persoon.
  • Met je tekst advertentie moet je zien op te vallen met tekst.
  • Wat valt beter op? Een afbeelding of tekst? Ja natuurlijk! Een afbeelding!

 

Zomaar even 4 punten waarvan ik zeg, investeer in andere mogelijkheden bijvoorbeeld op social media of op plekken waar echt alleen de grotere bedrijven adverteren. Adverteren buiten social media om. Bijvoorbeeld een banner op mobile devices zoals tablet of smartphone of je banner op branche gerelateerde websites!

Het is allemaal erg goedkoop en veel effectiever!

Google verdient heel veel geld en wil alleen maar meer!

Ik zal je trouwens even laten zien dat Google niet blij is met een klein budget.  LEES DE GEEL GEARCEERDE TEKST ONDER DE BLAUWE CURVE (klik op de afbeelding voor vergroting)!display advertising

Zoals je kunt lezen vinden ze dat ik een te beperkt dagbudget heb!  Adverteren bij Google is dus alleen voor de grote jongens!
De grote jongens hebben grote budgetten, het interesseert ze waarschijnlijk niet eens zoveel als Google Adwords Adverteren niet werkt!  Het advertentiebudget is gewoon ingecalculeerd. Op = op!

Kleinere ondernemers zoals ZZP en sommige MKB bedrijven hebben geen gigantisch budget om te adverteren. Deze moeten het heel anders aanpakken. Deze ondernemers krijgen de klanten vaak via mond tot mond reclame of werken al jaren voor dezelfde klanten. Willen ze groeien lopen ze vaak tegen de gedachte aan dat het veel te duur is en/of dat er geen kennis in huis is.

De kosten van adverteren vallen echt wel mee als je andere kanalen gaat gebruiken. Je bent via de andere kanalen vaak ook veel effectiever omdat je daarbij gebruik maakt van data. Je doelgroep kan je daarmee veel gerichter benaderen en uiteindelijk begeleiden tot het worden van klant.

Daar ga ik het nu niet over hebben maar adverteren buiten Google Adwords kan veel goedkoper en effectiever!

 

Naast adverteren kan het ook erg slim zijn om marketing automation in te zetten. Wat dat is kan je lezen op http://www.verkoopmotor.info/

 

Leave A Response

* Denotes Required Field